Vær obs på svindelforsøk

Det pågår forsøk på svindel for tiden. Vær spesielt oppmerksom på telefonsamtaler fra ukjente nummere.

Svindlerne blir stadig mer utspekulerte og får bedre verktøy slik at det er vanskeligere å skille mellom ekte og falske e-poster. Bruk av telefonsamtaler har også blitt vanligere, det kan i mange situasjoner være vanskelig å skille på en legitim samtale og svindel. 

Aktuelt

Det foregår nå svindel ved at du blir oppringt av ukjente nummere hvor en automatisk stemme henvender seg til deg. Stemmen sier at du har blitt utsatt for svindelforsøk. Stemmen vil fortelle deg at ut du har blitt utsatt for svindelforsøk og at man må taste et tall på telefonen for å komme i kontakt med politi, kundeservice eller avlyse varen. Vi anbefaler om at hvis du får en lignende telefon at du legger på. I disse tilfellene vil det alltid være svindel. 

Epost-svindel

Phishing, på norsk også kalt nettfisking, er en betegnelse på digital snoking eller «fisking» etter sensitiv informasjon, som passord eller kredittkortnummer. Svindlerne sender eposter forkledd som banken din, posten eller andre instanser som folk flest har tillit til. Formålet er å få deg til å svare på e-posten eller klikke på en link. 

Da er det viktig at du er skeptisk og obs. 

Et eksempel er en falsk e-post som utgir seg å være fra BankID, som mange har mottatt i disse dager. Den ber folk om å bekrefte sin identitet ved å trykke på en link, med fare for å miste viktige funksjoner om dette ikke gjøres innen en gitt tid.

Du bør aldri trykke på en lenke for så å oppgi BankID og annen personlig informasjon.

Slike e-poster bør du slette med én gang og aldri trykke på linken. I dette tilfelle, BankID, ville aldri bedt om denne type informasjon via e-post.

Vær kritisk og sjekk faresignalene: 

  • Du får en e-post du ikke forventer fra en person eller et selskap du har tillit til.
  • Du blir bedt om å oppgi sensitiv informasjon enten ved å svare på e-posten eller ved å følge en link i e-posten. Det kan for eksempel være en netthandel, et postselskap eller et budfirma som ber deg oppdatere betalingsinformasjonen din.
  • Avsender påpeker at det haster at du gjør det de ber deg om.
  • Sjekk avsenderadressen – den kan avsløre at avsender er falsk.
31. mai 2022

Ulike svindelmetoder

Den beste beskyttelsen mot nettsvindel er å lære om hvordan du kan bli lurt og hva man skal passe på. Svindlerne prøver å lure til seg koder, passord og sensitive opplysninger. De kan bruke SMS, e-post, telefon eller andre metoder.

  • Telefonoppringning
  • E-post
  • SMS/tekstmelding

Ikke oppgi personlig informasjon

Personlige opplysninger skal ikke deles med noen – ikke banken, ikke politiet, ektefeller, partner eller øvrig familie.

Bank, politi og andre seriøse aktører spør aldri om ditt passord, koder fra kodebrikken eller andre PIN-koder. De ber deg heller ikke bekrefte noe umiddelbart eller uppfordret, med for eksempel BankID på mobil.

Slik gjenkjenner du svindelforsøk

Svindlerne kan utgi seg for å være fra banken, «bankenes sikringsavdeling», politiet eller Kripos. I noen tilfeller har de misbrukt bankens telefonnummer og det kan se ut som om de ringer fra oss.

De kriminelle forteller at de skal stoppe hackerangrep, sikre din konto eller løse et annet problem for deg. De ber deg deretter om personlig informasjon knyttet til passord, koder til nettbank og BankID slik at de kan hjelpe deg.

De er som regel veldig serviceinnstilt og tillitsvekkende.

Dersom du gir fra deg kortnummer, passord og koder benytter svindlerne dette til å få tilgang til nettbanken eller aktivere mobilbank. Dermed kan de svindle til seg penger som står på kontoen din.

Det er flere måter en kan bli utsatt for svindel på. Tommelfingerregelen er; Gi aldri fra deg informasjon om passord og koder – uansett hvem som spør deg. Arnljot Lien, Sikkerhetssjef i Sparebanken Øst

Blir du forsøkt svindlet, gjør dette

  • Har du fått en telefon som du tror kan være forsøk på svindel – ikke oppgi noen opplysninger – legg på og ring banken.
  • Har du oppgitt noe du ikke skulle ha gjort tar du kontakt med oss umiddelbart. Da kan avtaler sperres og vi kan forsøke å spore transaksjonen.
  • Du bør også ringe politiet for å anmelde forholdet.

Vi anbefaler deg å snakke med familie og venner om denne typen svindel. Slik kan du hjelpe til med å begrense omfanget og sørge for at flere kan kjenne igjen metodene og unngå å bli svindlet. Arnljot Lien, Sikkerhetssjef i Sparebanken Øst

28. oktober 2022

Slik sikrer du deg mot svindel

Lær deg å kjenne igjen ulike svindelmetoder og hvordan du skal opptre for å unngå å bli svindlet på nett eller oppleve ID-tyveri.

Se våre råd
28. oktober 2022
Betale

Sikker handel på nett

Det å handle på nett er både enkelt og raskt. Men er du for rask, kan det fort blir litt annerledes enn du hadde tenkt deg.

Se våre tips
21. oktober 2019
Aktuelt

Sikkert som banken

For at vi skal ha en sikker dialog med deg som kunde oppfordrer vi deg til alltid å bruke sikker e-post fra nettbanken, når du skal sende oss sensitiv informasjon.

Se andre sikkerhetstiltak
30. oktober 2019
Aktuelt

Ikke gi fra deg BankID – ikke til noen

Svindlere finner stadig flere kreative fremgangsmåter i sine forsøk på å få deg til å gi fra deg sensitiv informasjon.

Sikker bruk av BankID