På brygga med banken
i hjertet: Svelvik-kontor i ti år

Med utsikt mot Svelvikstrømmen markerer fire dedikerte damer en milepæl. Sparebanken Øst i Svelvik feirer ti år med personlig rådgivning og nærhet til kundene.

– Vi ble tatt imot med åpne armer fra folk rundt i området da vi åpnet bankkontoret vårt i 2014, sier rådgiver Bente Thoen Pettersen. Lokalbanken var ønsket av innbyggerne, og teamet var klare for å ta imot utfordringen. Det var bare å brette opp ermene og sette i gang.

– Det var nok litt kaos i starten. Det var så mange folk innom kontoret vårt at vaktmesteren måtte smøre mat til oss mens vi jobbet, sier kollega Ingun Irene Sviggum Helgerud, og begge bryter ut i latter. Veggene i Storgaten 92 bærer preg av mange minner. Der har Sparebanken Øst hatt kontor i ti år – og flere skal det bli. 

FAKTA

Adresse: Storgaten 92, 3060 Svelvik
Telefon: 33 51 38 55
Åpningstider: Onsdag og fredag kl. 10:00-15:00
Du kan også avtale møte andre dager – utenom åpningstid.

Kontakt oss i Svelvik

Sparebanken Øst ble etablert i 1843 i Øvre Eiker og er en av Norges største alliansefrie sparebanker.

Trofaste bankkunder i Svelvik

Bente og Ingun har selv et spesielt jubileum å feire, for de har jobbet side om side i banken helt siden oppstarten i Svelvik. De kaller seg et «gammelt ektepar» som krangler lite og sørger for at lokalbefolkningen får den økonomiske rådgivningen som passer hver enkelt.

– Vi har mange trofaste kunder. Vår aller første kunde fikk vi faktisk før vi åpnet døra i Svelvik, så da måtte vi avtale kundemøte i Drammen. Vi opplever at folk setter pris på å ha en rådgiver de kjenner. For mange er økonomi veldig personlig – og da er det godt å snakke med noen man har tillit til, som kan hjelpe med alt fra lån og sparing til forsikring, forteller Bente og Ingun.

Det å jobbe i en lokalbank betyr at de får følge mange av kundene sine gjennom ulike livsfaser.

Det er viktig å bry seg og sette av god tid for å høre hva kunden trenger der de er i livet, understreker Bente

Besøk vårt Svelvik-kontor

Bente Thoen Pettersen
Ingun Irene Sviggum Helgerud

 

En ønsket lokalbank i Svelvik

Egentlig var det ikke gitt at det skulle bli et eget bankkontor i Svelvik. Da byen sto uten bank, gjorde Sparebanken Øst en undersøkelse: Ønsket folk en egen lokalbank her? Svaret var et rungende «ja» og resten er historie, som man sier. De omtrent 7000 svelvikingene fikk sin lokalbank.

– Men så er jo disse damene helt råe. De ser hele kunden og behovene – og finner gode løsninger. Det er ekstremt mye erfaring og kunnskap her. Ingun har nesten jobbet i bank siden hun ble født med sine 43 år med arbeidserfaring. I Svelvik er det vekst år etter år, sier Elisabeth Prytz, avdelingsbanksjef, med et smil.

Og nå har de fått enda en rå dame i lokalene.

Ny på bankkontoret

Den faste duoen har nemlig blitt en trio. Flere hender som kan bistå i hverdagen når svelvikingene tar turen innom eller tar kontakt og ønsker veiledning. Ida Lill Brandtsgård begynte nylig ved Svelvik-kontoret og har tatt med seg både mye kompetanse om personlig økonomi og sin smittende latter. Selv beskriver hun seg som en «person som elsker å jobbe med folk».

–  Jeg må nok stå på litt for å opparbeide meg samme tillit som Bente og Ingun har blant de lokale kundene. Det skal jeg få til. Så langt syns jeg dette er en veldig hyggelig arbeidsplass, og jeg lærer masse, sier Ida Lill. Hun har bankerfaring fra tidligere og gleder seg til å komme ordentlig i gang.

Ida Lill Brandtsgård

Jeg gleder meg til å bli bedre kjent med Svelvik

Både digital og i nabolaget

Mange tenker kanskje at det meste kan løses digitalt – også banktjenester. Og det kan det, men å snakke med ekte mennesker ansikt-til-ansikt er fortsatt et behov. Både for eldre og yngre.

– Det er mye å sette seg inn i, spesielt når man skal kjøpe sin første bolig. Vi har mange unge innom som ønsker gjennomgang av egen økonomi og vil vite mer om prosessene rundt boliglån. Ikke minst, ved et samlivsbrudd er det mye viktig kunnskap om økonomi man bør sette seg inn i. Da er det godt å snakke med noen som kan dette, forteller rådgiverne.

For Sparebanken Øst er det viktig å være nær – en bank som er nærmere folk flest. Der andre banker stenger kontorene sine, har lokalbanken valgt en annen strategi – rett og slett å være der når kundene trenger det – om det er digitalt, på telefonen eller fysisk. Kundene finner gode digitale bankløsninger som de trenger i hverdagen, men det er også kort vei for å prate med en rådgiver.

En del av lokalsamfunnet i Svelvik

Og som lokalbank er det viktig å engasjere seg i det som skjer rundt bankkontorene. Gjennom bankens eget fond for Allmennyttige gaver deles det ut pengegaver til mange foreninger og organisasjoner i lokalmiljøene. Banken har blant annet arrangert julekonserter i Svelvik kirke, samt invitert kunder til ulike arrangementer.

– Og vi må feire jubileet vårt. Da må det bli kake til alle her på Svelvik-kontoret, forteller rådgiverne engasjert, som er klare for flere fine år i Storgaten i Svelvik.

Hvordan ser fremtiden ut?

–  Fremtiden ser lys ut. Vi ønsker å være her lenge. Men da er det selvsagt viktig at folk fortsetter å bruke oss, avslutter Elisabeth i det damene gjør seg klare til å ta bilder og vise sitt Svelvik.

–  Vi stikker på brygga til Frank, sier Bente, og viser vei over gaten. Og der, med vind i håret og Svelvikstrømmen strømmende forbi, viser Svelvik seg fra sitt beste.

– Det er jo et helt fantastisk sted, sier Ida Lill med et smil. Og der er nok mange enige.

Bli kontaktet av oss  Bli kunde hos oss

 

(Vi takker Frank for lånet av brygga).

Våre tjenester

  • Våre tjenester
  • Boliglån
  • Refinansiering
  • Forsikringer
  • Våre rådgivere
1. september 2023
Aktuelt

Mer tilgjengelig for deg!

Vi ønsker å være tilstede når du trenger oss – digitalt, på telefon eller fysiske møter. Velg det som passer deg best.

Ta kontakt med oss