Hvert år går ca. 40 000 nordmenn gjennom den tunge prosessen med å håndtere avdødes økonomiske forpliktelser. Vi vet hvor utfordrende dette kan være, og vi ønsker å gi deg en oversikt over de nødvendige trinnene og prosedyrene som vil tre i kraft ved et dødsfall. For de fleste er dette en svært sårbar og vond tid, man har mistet en man er glad i. Noe av det siste man vil tenke på er økonomi. Det er aldri lett å forberede seg på døden, men det er ting man kan gjøre for å håndtere den bedre økonomisk. Derfor ønsker vi å hjelpe deg så godt vi kan gjennom prosessen.
Trenger du hjelp?
Når banken mottar en melding om dødsfall fra Folkeregisteret skal vi avslutte kundeforholdet så snart som mulig. Vi forstår at dette er en følsom tid, og vi ønsker å behandle alle aspekter rundt en avdødes konto med den største respekt og omsorg. For å beskytte privatlivet og minnet om den avdøde, kan bankene dessverre ikke gi innsyn i tidligere kontoutskrifter. Dette er ikke bare for å følge bankens taushetsplikt, men også for å sikre at ingen utnytter situasjonen til egen fordel. Vi håper på din forståelse for at kontoer er private, og at en kontoutskrift kan avsløre mye om en persons liv.
Viktig informasjon
- Innbetalinger: Det kan fortsatt komme innbetalinger som lønn, pensjon, trygd eller annet. Disse midlene vil være utilgjengelig frem til en skifteattest foreligger.
- Avslutning av avtaler: Avdødes kort, BankID, nettbank og betalingsavtaler avsluttes umiddelbart. Dette er viktig skritt for å sikre midlene i dødsboet.
- Betalingsavtaler: Betalingsavtaler vil bli kansellert, og som følge av dette vil leverandører vanligvis sende papirfakturaer via posten. Det gir deg muligheten til å være oppmerksom på aktive betalingsavtaler.
- Bankkort leveres inn hvis mulig
- Konto avsluttes så snart skifteattest blir innlevert