Svindel er dessverre et problem som ikke ser ut til å forsvinne med det første. For å hjelpe deg til å bli tryggere og mer bevisst rundt dette problemet har vi samlet noen tips. Les dette, så unngår du å gå i fella.
Vær varsom på hvor du lagrer personlig informasjon på nett
Blir du bedt om å fylle inn personlig informasjon på nettsider skal du være ekstremt forsiktig, spesielt med å oppgi info som fødselsnummer, BankID, passord og lignende. Det å få tak i fødselsnummer er en gave for kriminelle som driver med ID-tyveri. Mange kriminelle sender falsk e-post og benytter falske nettsider for å lure deg til å legge igjen informasjon de kan misbruke. Dette kalles phishing. Du bør derfor ikke stole på e-poster hvor du blir bedt om å klikke på linker. Et tips er å unngå å trykke på lenke, men heller besøke hjemmesiden til dem du har fått e-post fra og logge deg inn direkte derfra for å oppdatere lagret informasjon.
Typiske trekk for svindelmail:
- Avsender adressen inneholder gjerne bokstaver, tegn eller tall som den opprinnelige avsender ikke ville ha benyttet
- Det er ofte rart språk eller skrivefeil i teksten
- Inneholder linker
- Lenketeksten inneholder gjerne også tydelige tegn til å være falsk gjennom bruk av tegn og bokstaver
Uansett hvilken metode som benyttes er det en viktig forholdsregel du som privatperson må huske på. Aldri gi fra deg personlig informasjon til noen som ber om det. Banken, politi eller andre seriøse kontaktpunkt vil aldri be om informasjon knyttet til BankID, koder eller påloggingsinfo. Et eksempel på svindelforsøk er der Apple har blitt brukt som avsender og ber mottaker betale en faktura ved å klikke på link og benytte BankID. Denne ser veldig troverdig ut, men er på ingen måte det. Apple og andre abonnementsløsninger sender sjelden faktura, det benytter gjerne kvittering på en betaling som er utført gjennom abonnementet ditt.
Leverandører av strømme- eller andre abonnementstjenester ber deg aldri klikke på en link for å legge igjen info, men henviser deg til å oppdatere informasjon via «Din side».
Svindlere ber deg gjerne legge igjen informasjon via en link og bekrefte informasjonen gjennom BankID. Denne metoden benyttes for å stjele BankID informasjonen din for å benytte denne til å svindle deg senere.
Enkel huskeregel: Skal du ikke betale for noe trenger du ikke bekrefte noe med BankID. Blir du bedt om dette – vær på vakt.
Lagring av kort på nettsteder
Når du betaler for et produkt på en nettside får du ofte tilbud om å lagre kortinformasjon på nettstedet til senere kjøp. Dette er i utgangspunktet en sikker håndtering av kortinformasjon, men dersom nettstedet som har lagret din informasjon blir hacket, kan uærlige aktører likevel få tilgang til kortinformasjonen din.
Hva kan du gjøre for å sikre deg?
- Ikke la posten din ligge for lenge i postkassen og ha gjerne lås på postkassen din
- Makuler info med sensitiv informasjon før du kaster det
- Sperr fødselsnummeret hos kredittsjekkselskapene – da kan ingen ta opp et lån med din identitet
- Aldri stol på e-post/SMS som ber deg gjøre noe via en link
- Aldri gi fra deg sensitiv informasjon som fødselsnummer, BankId eller persondata til noen, ikke i verken e-post, sms eller over telefon
Hvordan vet jeg om jeg har blitt svindlet?
Det er flere tegn du skal være obs på dersom du har blitt svindlet. Her får du en enkel liste:
- Mottak av regninger for produkter du ikke har kjøpt
- Ukjente transaksjoner på kredittkortet ditt
- Du mottar bekreftelse på kreditt eller kredittramme du ikke har bedt om
- Du mottar varsel om adresseendring
- Du får brev eller telefon angående produkter du ikke har kjøpt
- Mottak av gjenpartsbrev for kredittsjekk som du ikke selv har initiert
- Ukjente transaksjoner fra kontoer
- Adressert post med faktura eller avtaleforslag du ikke har bedt om
Dersom du mistenker svindel, ta kontakt med banken din umiddelbart.