Legitimasjon? Bruk BankID!

Med BankID-appen har du alltid legitimasjon i lomma.

Med ID-kort i BankID-appen kan du la passet ligge hjemme når du skal på Vinmonopolet og Posten – og når du skal inn på et utested hvor de har ordensvakter fra PSS Securitas i døra. Alt du trenger for å komme i gang, er et gyldig norsk pass eller nasjonalt ID-kort, og en smarttelefon med en aktivert BankID-app.

Tryggere ID-løsning med BankID

Posten har samarbeidet med BankID om utvikling av tjenesten og mener den vil forenkle legitimeringsarbeidet. I tillegg er alderskontroll en viktig del av Vinmonopolets samfunnsoppdrag, og den nye løsningen er med å redusere risikoen for bruk av falsk leg.

Etter at bankkort med bilde ble avviklet, er det førerkort og pass som oftest brukes som legitimasjon. Det fører med seg flere utfordringer: Mange glemmer legitimasjon når de skal ut å handle, og de som ikke har førerkort må bruke pass. Det å bære passet med seg til daglig, medfører økt risiko for tap og ID-svindel.

Det digitale ID-kortet kan i dag brukes som legitimasjon på Posten og Vinmonopolet og ved enkelte utesteder, men kan på sikt få flere bruksområder. Denne løsningen skal gjøre det lettere og tryggere for forbrukeren å legitimere seg slik at de ikke lengre trenger å bruke førerkort eller pass.

 

 

Slik bruker du ID-kortet på BankID-appen

I BankID-appen skal du kunne enkelt aktivisere pass eller nasjonalt ID-kort, og deretter vise en personlig QR-kode i kassen som gir butikkmedarbeideren muligheten til å se hvem du er eller om du er gammel nok. For å legitimere deg, åpner du BankID-appen, trykker på “Vis legitimasjon” og bekrefter med ansikt, finger eller PIN. Deretter skanner du en QR-kode i kassepunktet. Butikken får vist nødvendige data om deg for å utføre kontrollen, og ingen data om deg lagres på brukerstedet. QR-koden er tidssensitiv og kan kun skannes en gang.

Så lett kan du aktivisere pass eller nasjonalt ID-kort

  1. Last ned appen og aktiver BankID.
  2. Oppdater appen til den nyeste versjonen (om du ikke har gjort det).
  3. Skann pass eller nasjonalt ID-kort med aktiveringsknappen som du finner på hjem-skjermen.

Du får veiledning underveis under skanning av pass eller nasjonalt ID-kort . 

Les mer om leg på mobil Les mer om BankID-appen

Fremover vil BankID-opplevelsen bli enda raskere og bedre.

Med lanseringen av biometrisk innlogging i BankID-appen vil mange få en bedre brukeropplevelse. Det innebærer at du på stadig flere brukersteder kan bruke ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN-kode, i stedet for å taste inn fødselsnummer og passord. Mens en innlogging med BankID på mobil tar rundt 30 sekunder, vil det ta under 10 sekunder å logge inn med BankID-appen ved bruk av ansikt, finger eller PIN-kode. Se hvordan du aktiverer biometrisk innlogging i BankID-appen lenger ned i saken.

Har du ikke lastet ned BankID-app? 

Slik kommer du i gang

Kan jeg bare kaste kodebrikken når jeg har BankID-app?

Nei, den må du beholde. Kodebrikken vil du trenge hvis du mister eller kjøper ny telefonen og vil aktivere appen på nye telefonen.

Les mer og last ned appen

Er det trygt å bruke BankID med ansikt, finger og PIN-kode?

Det er trygt å bruke BankID med biometri og PIN-kode hvis du tar noen enkle forholdsregler. Sørg alltid for at du er eneste med tilgang til enheten, dersom du ønsker å aktivere biometri i BankID-appen. Har flere i husstanden lagt inn finger eller ansiktsgjenkjenning på enheten, må du fjerne deres biometri-tilgang før du aktiverer BankID med biometri. Sett også ny PIN-kode hvis du vet at flere kjenner til koden din. Du slipper å bruke passord, samtidig ivaretas sikkerhet og personvern på en trygg måte.

Hva gjør BankID for å hindre at min biometri kommer på avveie?

BankID benytter biometri-funksjonen i telefonen din, og henter aldri inn din biometri til et sentralt register. Ditt fingeravtrykk, ansikt eller din PIN-kode forlater altså aldri telefonen din.

Hva skjer hvis jeg skrur av ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk på telefonen?

Da vil raskere BankID fortsatt fungere, men kun med PIN-kode. Dette er ikke en måte å deaktivere/sperre BankID med ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk på, det må du gjøre ved å kontakte kundesenteret vårt.

Hvor kan jeg logge inn med ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk i BankID-appen?

Dersom du har aktivert biometri (ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk) i BankID-appen, vil du kunne logge inn med ansikt/finger på de brukerstedene som tilbyr innlogging med BankID med biometri. Det er også mulig å bruke BankID-appen med biometri som et innloggingsalternativ i våres nettbanken. Skriv inn fødselsnummeret og følg instruksene på pc-skjermen og mobilen.
Flere og flere brukersteder vil tilby BankID-innlogging med ansikt/finger, men i noen tilfeller må du fortsatt bruke passord. Passord må kun benyttes i tilfeller som fordrer økt sikkerhet; som når du skal sjekke helseopplysninger, eller ved større transaksjoner og e-signeringer, for eksempel hvis du skal signere dokumenter ved boligkjøp.

Hvordan aktiverer jeg ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk i BankID-appen?

For nye app-brukere: 

  1. Som ny bruker av BankID-app, vil du kunne aktivere BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN når du aktiverer appen.
  2. Følg instruksene i appen for å aktivere raskere BankID.
  3. Dersom du ikke får aktivert BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN når du aktiverer appen, bør du sjekke om dette er aktivert på telefonen eller nettbrettet du bruker. Dette kan du se i innstillingene på telefonen/nettbrettet.

For de som allerede har tatt i bruk appen: 

  1. Åpne BankID-appen og trykk på «Min BankID» i menyen nederst på siden.
  2. Følg instruksene i appen for å aktivere BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN.
  3. Dersom du ikke får aktivert BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN ved å følge stegene over, bør du sjekke om dette er aktivert på telefonen eller nettbrettet du bruker. Dette kan du se i innstillingene på telefonen/nettbrettet.
Hvordan kan jeg gjøre en BankID-innlogging med ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk?

Når du har aktivert ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk i BankID-appen, er denne tjenesten klar til bruk. Når du deretter er på et nettsted hvor du må identifisere deg med BankID, så velger du «BankID-app» som metode. I noen tilfeller vil du automatisk få opp ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk som metode, uten at du trenger å velge «BankID-app» manuelt. Du vil så få et varsel på telefonen/nettbrettet som må godkjennes. Trykk på varselet for å bekrefte at det er du som prøver å logge inn, og følg instruksene i appen. Nettbanken til Sparebanken Øst tilbyr innlogging med biometriløsning som gjør at du enkelt kan fullføre innloggingen ved bruk av ansiktsgjenkjennelse eller fingeravtrykk. Det er ikke alle nettsteder som tilbyr biometri, da fullfører du innloggingen med BankID-app med passord.

Hvordan skrur jeg av BankID med biometri?

For å deaktivere biometri i BankID-appen må du ta kontakt med vårt kundeservice.

Hvorfor bør jeg bruke BankID ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk?

Ved å bruke innlogging med ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk, ofte omtalt som biometri, vil du få en enda bedre brukeropplevelse i BankID-appen. Du slipper å bruke passord, BankID blir passordfri! Samtidig ivaretas sikkerhet og personvern på en trygg måte.

Mye raskere
En innlogging ved bruk av ansikt eller finger i BankID-appen tar under 10 sekunder, mens det tar rundt 20 sekunder å logge inn i med passord.

Hvorfor får jeg ikke aktivert ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk i BankID-appen?

Dette må være på plass for at du skal kunne aktivere ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk i BankID-appen:

  • Enheten din må ikke være rooted/jailbroken. Rooting/jailbreaking innebærer at du får administratorrettigheter til enheten din. Dersom du får en feilmelding fra BankID om at enheten er rooted/jailbreaket og du ikke har gjort dette selv så anbefaler vi at tar kontakt med de som har solgt deg telefonen, eller hjulpet deg med å sette den opp. For noen hjelper det å tilbakestille enheten til fabrikkinnstillinger.
  • Du må ha operativsystem iOS 14/Android 7 eller nyere
  • Du må ha aktivert ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk på enheten din
Jeg får ikke brukt long press-funksjonen når jeg skal logge inn med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN?

Det stemmer. For å kunne bruke ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN, må du fullføre innloggingen i selve appen. Derfor vil ikke long press-funksjonen fungere i disse tilfellene. Du vil derfor føres inn i appen når du trykker på varselet, hvor du kan fullføre innloggingen med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN.

Jeg forstår ikke hvorfor jeg noen ganger kan logge inn med ansikt/finger, mens jeg noen ganger må logge inn med passord?

Det er opp til hvert enkelt brukersted å bestemme hvilket tillitsnivå de ønsker å benytte, og de kan velge mellom to ulike tillitsnivåer for BankID-appen. Dersom de benytter tillitsnivå «høy», vil du bli spurt om å taste inn ditt BankID-passord. Dette skjer gjerne dersom du skal logge inn på offentlige tjenester, skal sjekke helseopplysninger på Helsenorge.no, ved e-signeringer eller dersom du skal gjennomføre større transaksjoner. Dersom brukerstedet benytter tillitsnivå «betydelig», vil du kunne logge inn med ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk eller PIN-kode. Dette skal etter hvert gjelde for de fleste innlogginger, men det vil være naturlig å skille mellom tillitsnivået på mindre transaksjoner og for eksempel ved signering av lånedokumenter.

Jeg har aktivert ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk, men blir fortsatt spurt om passord når jeg logger inn med BankID?

BankID med biometri (ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk) rulles gradvis ut, og vil bli tilgjengelig flere og flere steder framover. Ambisjonen er at du skal kunne logge inn med ansikt/finger i de fleste tilfellene, men du må fortsatt benytte passord i tilfeller som fordrer økt sikkerhet. Dette gjelder blant annet når du skal sjekke helseopplysninger, ved større transaksjoner og e-signeringer, som for eksempel ved boligkjøp. Det er opp til hvert enkelt brukersted å velge hvilket tillitsnivå de ønsker å benytte og hvilken innloggingsmetode som skal være tilgjengelig for brukerne.

Støtter min telefon/nettbrett BankID-app med ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk?

De aller fleste telefoner/nettbrett støtter BankID-app med ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk, men du må ha iOS 14 / Android 7 eller nyere. Har du en telefon/nettbrett med operativsystem iOS 12, iOS 13 eller Android 6, kan du fortsatt bruke BankID-appen, men du må da taste inn passord når du skal logge inn.

26. oktober 2022
Aktuelt

BankID-forvirret?

Vet du hva som er forskjellen på BankID -app, kodebrikke, innlogging i nettbank og bruk av mobilbank?

Om du er litt usikker, så er du ikke alene.

Her får du oversikt
3. april 2023
Aktuelt

Hvem skal styre økonomien din?

Med en fremtidsfullmakt sørger du for at noen du stoler på tar hånd om regninger, forsikringer, lån, bolig og offentlige saker den dagen du ikke klarer det selv. Statsforvalteren oppfordrer alle over 18 år til å skrive en fremtidsfullmakt – slik at du er forberedt på fremtiden.

Dette bør du huske på