BankID kan ikke lånes bort til noen – ikke engang din nærmeste familie. Den er ikke bare ment som et sikkerhetsledd når du logger deg inn i mobil- eller nettbanken. BankID er din personlige ID, som brukes for å vise hvem du er i den digitale verdenen – og skal kun brukes av deg.
Om du trenger hjelp eller ønsker å hjelpe noen, så kan en disposisjonsfullmakt være løsningen. Med en disposisjonsfullmakt kan en annen person du stoler på, bistå med å betale regninger og overføre penger ved bruk av sin egen BankID og nettbank.
Lær mer om disposisjonsfullmakt
BankID er din legitimasjon
Så hvorfor kan du ikke låne bort BankID-en din? Dette er rett og slett din digitale legitimasjon og underskrift. BankID er personlig og knyttet til deg som person. Tidligere brukte vi penn, papir og pass for å legitimere oss. I dag bruker vi hovedsakelig BankID for å kunne legitimere og signere på nett. Derfor må vi være strenge med hvem som kan bruke den. Og siden du kan bruke BankID til viktige ting som både signering av dokumenter, pantsette bolig, få tilgang til helseopplysninger og en rekke andre tjenester, kan du ikke låne den bort. Dette er viktig.
Feil bruk kan føre til sperring
Oppdager banken at du har lånt bort BankID-en din, må den av sikkerhetsårsaker sperres. Dette gjelder dessverre uansett om du trenger hjelp til innlogging eller hvis du låner din kjæres BankID for å kunne styre utbetalinger. Det blir det samme som om du står i passkontrollen med noen andres pass. Da bryter du reglene og slipper ikke gjennom.
Benytt disposisjonsfullmakt
Men digitale banktjenester kan være utfordrende for noen. Derfor må det tilrettelegges for å få hjelp eller å hjelpe noen til å betale regninger og overføre penger. Med en disposisjonsfullmakt kan en annen person du stoler på, bistå med å betale regninger og overføre penger ved bruk av sin egen BankID og nettbank. En disponent gis tilgang til de kontoene der kontoeier mener de har behov for hjelp, og den kan trekkes tilbake av kontoeier når det måtte passe.