Vi har sendt inn en lønnsfil for første gang, men finner den ikke under registrerte betalinger. Hva er feil?

For å kunne sende en fil må Administrator gi brukeren rettigheter til «lese og registrer» samt «filoverføring». Dette gjøres under «Administrasjon» – «Brukere» og «Kontorettigheter». Hvis rettigheter var satt kan filen være avvist og finnes under «ikke utførte betalinger».

Hvordan lager jeg lønnslister i nettbedrift?

Opprett en lønnsliste der du først legger inn navn på lønningslisten, fra-konto og betalingsdato. Velg så Legg til ny mottaker for å registrere den enkelte lønnsmottaker i listen. Legg inn beløp den enkelte skal motta i lønn.

Trykk så på knappen Lagre og utfør når du er klar til å utbetale lønn .  Utbetalingene blir registrert og må godkjennes fra Betalinger til godkjenning.

Hvordan legger jeg opp faste oppdrag?

Det kan legges opp faste oppdrag både for betaling og overføring. Du får opp et nytt valg i forbindelse med betalingsdato.

Du kan nå velge betalingsdato før eller etter helg/helligdag. Når du godkjenner avtalen for det faste oppdraget er alle fremtidige betalinger på avtalen godkjent, og du slipper å godkjenne hvert forfall for seg.

Ved sletting eller endring av et fast oppdrag blir alle fremtidige betalinger fra oppdraget også slettet/endret automatisk

Kan vi kopiere over mottakerregister/leverandørregister fra nettbank til nettbedrift?

Dette er ikke mulig, siden det er forskjellig format på disse to registrene. Mottakerregisteret må «bygges» på nytt i nettbedrift.  Enten ved å legge mottaker til registeret når det utføres enkeltbetalinger, eller ved å legge «manuelt» til leverandørregisteret via hovedmeny Administrasjon

Hvordan fungerer det med betaling i nettbedrift?

Når du skal betale innenlands, kan du velge om du vil betale til én eller flere. Husk at betalingen må godkjennes før betalingen blir utført.

Hvordan får vi bankavstemming i nettbedrift?

Denne tjenesten forutsetter at du har integrert nettbedriftavtale i Sparebanken Øst. Når tjenesten er aktiv, vil det fremkomme et menyvalg under «Kontoinfo» som heter «Bankavstemming». Før tjenesten kan benyttes første gang, må du lage et filoppsett («administrasjon» og «oppsett filoverføring»). Det vil si at du må bestemme og opprette dokumentet som skal inneholde bankavstemmingsinformasjon.

Deretter bestiller du bankavstemmingsfil under «Kontoinfo» for en eller flere konti på avtalen.

Hva er frister for transaksjoner i nettbedrift?

Utbetalinger innenlands må være godkjent og ligge i forfallsmappa før kjøringstidspunkt. Kjøringstidspunkter er klokken 0000, 0845, 1000, 1130, 1400

Merk: Kontoregulering mellom konti i egen bank med forfall samme dag blir utført umiddelbart. Det vil si etter at du har godkjent betalingen under Registrerte utbetalinger.

Hvordan legge til ny bruker i nettbedrift

  1. Administrator av nettbedrift registrerer den nye brukeren fra valget «Administrasjon»
  2. Administrator sender beskjed fra nettbedrift fra menyvalget «Meldinger» om at ny bruker er registrert.
  3. Når banken mottar beskjed om at ny bruker er registrert aktiveres bruker. Dersom ny bruker allerede er kunde i banken med utgått legitimasjon må banken innhente oppdatert legitimasjon før bruker aktiveres.
  4. Banken gir beskjed om at bruker er aktivert
  5. Administrator setter rettigheter for den nye brukeren

Pris belastes i henhold til prisliste.

Hvordan endre kontorettigheter for brukere?

Administrator på avtalen kan endre brukerrettigheter til seg selv og øvrige brukere. Velg «Administrasjon», Brukere og trykk så på haken på høyre side av navnet til brukeren og velg «Endre».

Følgende rettigheter finnes:
Registrer: Mulig å registrere betalinger fra kontoen
Godkjenn: Har også mulighet for å godkjenne en registrert betaling
Kontoregulering: Tillater å overføre mellom bedriftens kontoer
Lønn: Gir mulighet for å utføre lønnsutbetaling
Filtjenester: Gir mulighet til å utføre filoverføringer
Innsyn: Ser saldo og transaksjoner på konto