Hvordan administreres nettbedrift?

Alle nettbedriftsavtaler skal ha definert minst én bruker som har rolle som administrator. Vedkommende er blant annet ansvarlig for administrasjon av andre brukere. Det betyr at administrator skal opprette nye brukere og tildele disse de ulike rettighetene på de ulike kontoer. Administrator kan også slette aktive brukere.

Hvor finner jeg mine lånesøknader?

Er du i gang med å søke boliglån kan du finne igjen og fortsette på saken i nettbanken. Det gjelder også for medlåntakere som har fått SMS om å bli med på søknaden.

Mine lånesøknader

Hva gjør at ubehandlede eFaktura-krav vises i alle norske betalingsflater? 

Dette er mulig fordi din betalingsflate henter informasjon fra bankenes felles avtale- og betalingskravregister. Når kravet er betalt, finner du informasjon om betalingen i den betalingsflaten du har betalt kravet i.

Hvordan finner bedriften meg når den skal sende eFaktura?

Bedriften finner deg basert på opplysninger som er meldt inn til eFaktura-tjenesten i forbindelse med din aksept av «Ja takk til alle» (epost, mobil, adresse og fødsels- og personnummer for de som kan behandle dette). Det er derfor viktig at disse opplysningene er korrekt og oppdatert av din nettbankflate.

Hvordan gi generelt samtykke «Ja takk til alle» i nettbanken

  1. Logg inn i nettbanken
  2. Gå til siden «Betalingsavtaler».
  3. Klikk på «Se eller endre avtale om å mottaregninger elektronisk». Fra denne siden bekrefter du om du ønsker å motta regninger elektronisk (Ja takk til alle).

Hvorfor får jeg regninger på papir? Jeg har samtykket til «Ja takk til alle» 

For at du skal motta eFaktura må utsteder støtte ny funksjonalitet for Ja takk til alle. Det jobbes med at dette skal rulles ut hos alle fakturautstedere.

 

Hvordan kan jeg betale eFaktura på vegne av andre?

Det har til nå vært mulig å etablere avtale om eFaktura som er adressert til andre enn deg  selv; f. eks ektefelle, foreldre eller barn. Slike avtaler kan ikke opprettes etter 1. desember 2021. Ønsker du at eFaktura kravet skal sendes til andre enn seg selv, må du avtale dette direkte med bedriften du mottar faktura fra.

For kunder som allerede mottar eFaktura på «vegne av andre», vil eFaktura fortsatt kunne mottas frem til 15. mai 2022, dersom bedriften som usteder eFaktura ikke stopper dette.

Hvorfor får jeg eFaktura i flere betalingsflater?

eFaktura er en felles tjeneste der nye eFaktura blir synlig i alle betalingsflater du benytter. Når du har gitt generell samtykke til å motta eFaktura i nett- og mobilbanken, vil du se dine eFaktura i alle banker og betalingsflater du benytter f.eks Vipps.

Jeg tror jeg har blitt svindlet, hva gjør jeg?

Har du oppdaget at beløp er trukket fra kontoen din uten at du kjenner det igjen?

Det første du må gjøre er å sperre kortet. Det kan du selv gjøre i både nettbanken og mobilbanken, eller ved å ringe kundesenteret på 33 51 38 55.

Etter at kortet er sperret bør du ta kontakt med banken slik at vi kan hjelpe deg.

Her finner du skjema fra reklamasjoner i forbindelse med kortet