Min BankID er utløpt. Hva gjør jeg?

Du må bestille BankID på nytt i pålogget nettbank. Logg inn «Uten BankID»

Hvordan logger jeg på med BankID første gang?

  1. Velg «BankID»
  2. Skriv inn ditt fødselsnummer
  3. Velg metode: Sparebanken Øst
  4. Skriv inn engangspassord fra kodebrikken din
  5. Skriv deretter et passord som du har fått tilsendt på SMS

Kan jeg bare kaste kodebrikken når jeg har BankID-app?

Nei, den må du beholde. Kodebrikken vil du trenge hvis du mister eller kjøper ny telefonen og vil aktivere appen på nye telefonen.

Les mer og last ned appen

Hvordan logger jeg inn med BankID på mobil?

For å logge inn med BankID på mobil må du velge BankID, legge inn fødselsnummer og på neste side trykke «Velg annen BankID«.

Legg så inn mobilnummer og fødselsdato.

Du vil så få opp et referanseord som også skal fremkomme på din telefon. Trykk godta dersom ordet på mobilen samsvarer med ordet i nettlesere. Tast så ID-PIN (koden du valgte når du bestilte BankID på mobil) og du vil bli logget inn i nettbanken.

Obs. Fases ut fra 1. september 2022

Hva er kravet for å få BankID?

  • Du må være over 15 år
  • Du må ha norsk fødselsnummer
  • Du må ha nettbank med kodebrikke fra oss
  • Dersom du ble kunde etter 01.03.2007 må du være registrert med pass som legitimasjon. Ble du kunde etter 01.02.2018 må passet ha RFID-brikke.
  • Du må være registrert med egen e-post adresse og mobilnummer
  • Du må være eier av en aktiv konto i Sparebanken Øst
  • Ønsker du BankID på mobil må du ha telefon og SIM-kort som støtter dette

Hvordan bestille BankID til barn under 18?

For å opprette BankID for ungdom mellom 15 og 18 år må den mindreårige ha en nettbankavtale og være legitimert med pass. Begge foreldre/verger og den mindreårige må signere en BankID avtale før BankID kan bestilles fra nettbanken. Avtalen kan signeres digitalt med BankID eller ved et av våre kontorer. Da må alle 3 ha med seg pass som legitimasjon.

Kontakt en kunderådgiver

Jeg vil sperre min BankID. Hva gjør jeg?

Logg deg på nettbanken og velg «BankID-oversikt» i menyen. Her får du oversikt over dine BankID-avtaler. Herfra kan du sperre din BankID.

Du kan også ringe banken på telefon 33 51 38 55.

Hvordan endrer jeg telefonnummer eller e-postadresse?

Det kan du gjøre i nett- eller mobilbanken. Velg «Kontaktinformasjon» under innstillinger.

Jeg får ikke bestilt BankID fra nettbanken

For å få bestilt BankID fra nettbanken må ha en aktiv konto og være over 18 år. Du kan dessverre ikke bestille BankID fra mobilbanken.

Du må også være legitimert med elektronisk lesbart pass (Alle norske pass utstedt etter 3. oktober 2005) i banken. Har du ikke legitimert deg i banken må du kontakte en kunderådgiver.

Hvordan bestiller jeg BankID?

BankID bestiller du i nettbanken. Du må ha en aktiv konto, være over 15 år og ha legitimert med pass.

Er du mellom 15 og 18 år må du og begge dine foreldre eller verger signere en BankID-avtale før det kan bestilles i nettbanken.

Logg inn og bestill BankID Kontakt en kunderådgiver om BankID