Hvordan signerer jeg?

Du signere med BankID. Følg anvisningen i portalen.

Løsningen vises best på en stor skjerm som PC eller nettbrett.

Jeg får ikke åpnet dokumentene, hva gjør jeg?

Dokumentene kommer i PDF-format, og du må ha installert Adobe Reader på din datamaskin for å kunne lese denne typen dokument. Du kan laste det ned gratis på www.adobe.no.

Må jeg signere alle dokumentene hver for seg?

Ja, alle dokumentene krever at du signerer hver for seg.

Dokumentene ligger etter hverandre i rekkefølge og du åpner og signerer et og et dokument.

Hvordan vet jeg at dokumentene er signert?

Når dokumentet er signert vises en grønn hake og det står at dokumentet er signert.

Hvis dokumentet ikke er signert, vises teksten «Start signering».

Hvordan bekrefter jeg en betaling?

Betaling bekreftes med samme metode som du logget deg inn med.
Logget du deg inn «Uten BankID», må du skrive inn nettbankpassordet i første bilde, deretter kode fra brikken i neste bildet.

Har du betalinger som må godkjennes vil du få en påminnelse på dette før du får logget deg ut.

Hvor finner jeg IBAN og BIC/SWIFT adressen til mine kontoer?

IBAN er oppgitt øverst på kontoutskriften du mottar. Kontoutskriften finner du i nettbanken under «Meldinger» og «Bankmeldinger» eller varslinger.

BIC/SWIFT er SAOENO22XXX

Hvorfor må betalingsinformasjon følge med i en utenlandsbetaling?

Alle betalinger inn og ut av Norge er rapporteringspliktige til Norges Bank. Manglende informasjon kan medvirke til at overførselen vil bli avvist.

Hvor lang tid tar det før mottaker har pengene ved utenlandsbetaling?

Det avhenger av mottakerland og mottakers bank. Innenfor EØS skal det maks ta 5 virkedager og utenfor EØS 8 virkedager.

Hva er BIC/SWIFT?

BIC/SWIFT står på Bank Identifier Code og er en kode som identifiserer en bestemt bank. Koden består av 8 eller 11 tegn, og den kan inneholde både bokstaver og tall. De seks første tegnene er dog alltid bokstaver, og gir blant annet informasjon om bankens hjemland.

Hva er eFaktura?

eFaktura er en elektronisk faktura som sendes direkte til din(e) nettbank(er) som er registrert i ditt navn og fødselsnummer.

Tjenesten er bankuavhengig og du velger selv hvilken nettbank og konto du ønsker å betale fakturaen fra.

Ved bankbytte trenger du ikke avslutte avtalen eller opprette ny.

Fakturaen fremkommer i forfallsmappen i nettbanken og må godkjennes for betaling.

Opprettelse, endring og avslutning av eFaktura gjøres i nettbanken.