Glemt PIN-koden til bankkortet

Du finner PIN-koden til kortet ditt i nett- og mobilbanken.

  • I menyen velg «Kort» og «Vis PIN-kode»
  • Legg til sikkerhetskoden og kortets gyldighets dato
  • Klikk på «Vis PIN»

Hva gjør jeg ved mistanke om misbruk av bankkortet?

  • Kortet må sperres: Det kan du gjøre selv i nett- eller mobilbanken.
  • Forholdet må politianmeldes
  • Har du oppdaget ukjente transaksjoner på konto eller kort kan du bestride dette

Mer informasjon finner du her

Hva gjør jeg dersom bankkortet mitt blir stjålet eller mistet?

Da må kortet sperres. Slik gjør du det:

  1. Logg inn i nett- eller mobilbanken
  2. Velg «Kort» og «Kortoversikt» i menyen
  3. Trykk på pilen til høyre for kortet
  4. I menyen som kommer opp kan du sperre og bestille nytt kort, i tillegg til å sette regionsperre og hente PIN-kode
  5. Du kan da velge om kortet skal sperres permanent eller midlertidig.

Hvordan avslutter jeg en konto?

Logg deg inn i nett- eller mobilbanken og send melding om hvilke(n) konto(er) som skal avsluttes. Dersom du har ett bankkort på en konto som skal avsluttes, må du makulere kortet eller sende det til Sparebanken Øst før kontoen kan slettes. I meldingen må du oppgi kontonummer som du ønsker eventuelt restbeløp og renter overført til.

Send sikker melding i nettbanken

Kan andre disponere kontoen min?

Ja, kontoeier kan oppnevne én eller flere disponenter gjennom en disposisjonsfullmakt. Send sikker e-post fra nettbanken og gi opplysninger om disponent og hvilken konto det gjelder. Disponent må også være kunde i banken.

Hvordan åpne en konto?

Du kan selv opprette inntil seks kontoer i nett- og mobilbanken. I menyen velger du ”Åpne konto” under menypunktet «Kontoer».

Hvis valget ikke er tilgjengelig eller du av andre årsaker ikke får opprettet konto send en henvendelse med «Sikker melding» fra nettbanken.

Åpne konto

Hvor finner jeg årsoppgaven og kontoutskrifter?

Mye av den viktige korrespondanse fra banken blir sendt til nettbanken din. Du finner disse under menypunktet «Meldinger» – «Bankmeldinger» eller under varslinger . Her blir de liggende i 6 måneder. Etter dette kan du finne meldingene i «Søk i arkivet».

Hva skjer dersom jeg går fra PCen og har glemt å logge ut?

Etter 15 minutters inaktivitet vil du automatisk bli logget ut. Dette er av sikkerhetsmessige årsaker.

Hva er primærkonto?

Primærkonto er kontoen som automatisk foreslås som belastningskonto i nett- og mobilbanken. For å endre denne må du velge «Innstillinger» og «Kontonavn». Kryss av for «Primærkonto» for den kontoen du ønsker.

Jeg kommer ikke inn i nettbanken

Få hjelp med pålogging og oversikt over BankID-feilkoder. Vi har samlet de vanligste spørsmålene og svarene, her finner du kanskje løsningen på ditt problem.

Få hjelp med pålogging og BankID