Hvem er forsikret gjennom båtforsikringen?

  • Båtforsikringen gjelder for forsikringstaker og eventuell medeier av båten.
  • Ansvarsdekningen gjelder for den som bruker båten.
  • Med fører- og passasjerulykke gjelder den for alle ombord, eller som oppholder seg ved båten.
  • Med panthaverdekning gjelder den til fordel for panthaver.

Hva kan forsikres med båtforsikring?

Fritidsbåt med innenbords- eller utenbordsmotor og seilbåt under 50 fot og gjør under 50 knop kan forsikres.

Hvorfor bør jeg legge inn regionsperre på kortet?

Ved å legge inn regionsperre på kortet ditt, så setter du selv begrensninger på hvor i verden kortet ditt kan brukes.
Da minsker risikoen for misbruk av kortet. Dette gjør du enkelt selv i nett- og mobilbanken.

Må jeg alltid signere betalinger på nett?

I alle land innenfor EU/EØS må du fra 31.12.2020 signere dine betalinger på nett med såkalt sterk autentisering. Signeringen gjør du med BankID eller BankID på mobil. Dette kan du bestille selv i nettbanken dersom du ikke har det fra før. Dette er som ett ledd i innføringen av PSD2 regelverket.

Dette gjelder på beløp over 30 Euro eller akkumulert grense eller antall transaksjoner.

Dersom ikke nettbutikken har tilpasset sine betalingssystemer vil betalingen bli avvist.

Kan jeg gjøre endringer selv på boliglånet?

Ja, du kan selv gjøre endringer på eksisterende boliglån i nett- og mobilbanken.

Slik gjør du:

  1. Gå til «Lån og kreditter» i menyen
  2. Klikk på pilen på det lånet du ønsker å gjøre endringer
  3. Her får du frem flere valg for endring og informasjon

Du kan søke om avdragsfrihet, endre forfallsdato eller trekkonto og se nedbetalingsplan m.m.

Hvor går jeg for å gi samtykke i forbindelse med lånesøknad?

Gi samtykke her

Da gir du Skatteetaten et samtykke til å sende informasjon direkte til banken for deg.

Merk: dette er ikke her du søker om lån. Ikke gi samtykke hvis du ikke har fått beskjed av banken i forbindelse med allerede innsendt lånesøknad eller du er i prosess med en rådgiver.

Hvordan kan jeg endre e-postadresse på en eFaktura?

Det kan du gjøre i nettbanken hvis du velger å motta regninger elektronisk (Ja takk til alle):

  • Velg «Betalingsavtaler» under Betaling i menyen.
  • Klikk på «Se eller endre avtale om å mottaregninger elektronisk». Fra denne siden bekrefter du om du ønsker å motta regninger elektronisk (Ja takk til alle).
  • Her legger du inn din kontaktinformasjon

Hvordan ser jeg at en eFaktura er betalt?

Det ser du i nettbanken:

  • Velg «Utførte betalinger» i menyen under Betaling.
  • Fra denne siden kan du filtrere på flere betalingsmåter.
  • Velg eFaktura.

Du kan også se den i menyen under Arkiv og deretter eFaktura-arkiv

Kan jeg ha både eFaktura og AvtaleGiro på samme mottaker?

Ja, hvis mottaker tilbyr dette.

Hvordan vet jeg at jeg har fått en eFaktura?

Du får en e-post fra fakturautsteder hvor det står at du har fått en eFaktura som må godkjennes. Du vil også få varsel om dette i nett- og mobilbank.