Når du har aktivert ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk i BankID-appen, er denne tjenesten klar til bruk. Når du deretter er på et nettsted hvor du må identifisere deg med BankID, så velger du «BankID-app» som metode. I noen tilfeller vil du automatisk få opp ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk som metode, uten at du trenger å velge «BankID-app» manuelt. Du vil så få et varsel på telefonen/nettbrettet som må godkjennes. Trykk på varselet for å bekrefte at det er du som prøver å logge inn, og følg instruksene i appen. Nettbanken til Sparebanken Øst tilbyr innlogging med biometriløsning som gjør at du enkelt kan fullføre innloggingen ved bruk av ansiktsgjenkjennelse eller fingeravtrykk. Det er ikke alle nettsteder som tilbyr biometri, da fullfører du innloggingen med BankID-app med passord.
Hvordan aktiverer jeg ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk i BankID-appen?
For nye app-brukere:
- Som ny bruker av BankID-app, vil du kunne aktivere BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN når du aktiverer appen.
- Følg instruksene i appen for å aktivere raskere BankID.
- Dersom du ikke får aktivert BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN når du aktiverer appen, bør du sjekke om dette er aktivert på telefonen eller nettbrettet du bruker. Dette kan du se i innstillingene på telefonen/nettbrettet.
For de som allerede har tatt i bruk appen:
- Åpne BankID-appen og trykk på «Min BankID» i menyen nederst på siden.
- Følg instruksene i appen for å aktivere BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN.
- Dersom du ikke får aktivert BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN ved å følge stegene over, bør du sjekke om dette er aktivert på telefonen eller nettbrettet du bruker. Dette kan du se i innstillingene på telefonen/nettbrettet.
Hvorfor får jeg ikke aktivert ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk i BankID-appen?
Dette må være på plass for at du skal kunne aktivere ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk i BankID-appen:
- Enheten din må ikke være rooted/jailbroken. Rooting/jailbreaking innebærer at du får administratorrettigheter til enheten din. Dersom du får en feilmelding fra BankID om at enheten er rooted/jailbreaket og du ikke har gjort dette selv så anbefaler vi at tar kontakt med de som har solgt deg telefonen, eller hjulpet deg med å sette den opp. For noen hjelper det å tilbakestille enheten til fabrikkinnstillinger.
- Du må ha operativsystem iOS 14/Android 7 eller nyere
- Du må ha aktivert ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk på enheten din
Hvorfor bør jeg bruke BankID ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk?
Ved å bruke innlogging med ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk, ofte omtalt som biometri, vil du få en enda bedre brukeropplevelse i BankID-appen. Du slipper å bruke passord, BankID blir passordfri! Samtidig ivaretas sikkerhet og personvern på en trygg måte.
Mye raskere
En innlogging ved bruk av ansikt eller finger i BankID-appen tar under 10 sekunder, mens det tar rundt 20 sekunder å logge inn i med passord.
Hvordan aktivere BankID-appen?
Slik aktiverer du BankID-appen med kodebrikke som metode
https://bankid.no/hjelp-bankid-app/aktivering-med-kodebrikke
Glemt passord til BankID
Har du glemt passord til BankID kan du bestille dette fra pålogging. Slik gjør du:
- Velg «BankID» på påloggingssiden
- Klikk på «Glemt/blokkert passord» nederst på siden.
- Velg å identifiser deg med kontrollspørsmål.
- Når du har identifisert deg kan du velge om du ønsker å få nytt passord på SMS eller e-post.
Dersom du har problemer med løsningen, må du sende oss en «Sikker e-post» fra nett- eller mobilbanken. Logg inn «Uten BankID».
Får du ikke logget inn må du ringe oss på 33 51 38 55.
Hvordan endre passord til BankID?
BankID
Det er viktig at du husker ditt nåværende passord.
- Velg «BankID» på påloggingssiden
- Tast inn fødselsnummer (11 siffer) og velg Neste.
- Velg så Meny øverst i høyre hjørnet av BankID-identifiseringen og deretter Endre Passord.
- Legitimer deg med engangskode og ditt nåværende passord
- Lag så nytt passord med minimum 8 tegn, 1 liten og 1 stor bokstav samt 1 tall.
- Velg Neste og passordet ditt er endret.
Ved mottatt engangspassord
- Velg «BankID» på innloggingssiden til nettbanken
- Legg inn fødselsnummer (11 siffer) og velg Neste
- Legg inn engangskode fra kodebrikken og trykk på Pil videre
- Legg så inn engangspassord mottatt på SMS eller e-post
- Lag så nytt passord med minimum 8 tegn, 1 liten og 1 stor bokstav samt 1 tall.
- Velg Neste og passordet ditt er endret.
BankID-app
- BankID-app er tilknyttet din BankID og benytter samme passord.
Du tilbakestiller passordet på samme måte som BankID.
Hvor kan jeg få hjelp med BankID?
På denne siden har vi samlet informasjon som kan være til hjelp.
Hvorfor er det anbefalt å bruke BankID-app?
BankID-appen gjør innloggingen rask og sikker. Det er ekstra sikkert fordi telefonen er beskyttet med kode og du mottar et varsel som du må godkjenne. Telefonen har du også som regel rett i nærheten. Les mer og last ned appen
Har du BankID og kodebrikke, må du ha kontroll på hvor den oppbevares. Det er ikke alltid den er i nærheten når du skal bruke BankID, derfor anbefales vi BankID-app.
Hva betyr feilmeldingen BID-2030, BID-2031, BID-2032, BID-2022, BID-20b0 og BID-20b1?
Kort fortalt oppstår disse feilmeldingene ved teknisk kommunikasjonsfeil. Årsaken kan være tregt nett eller treg enhet (mobil, PC osv.).
Løsning: Prøv en annen nettleser eller hvis mulig annet nettverk.