Hva er kontaktløs betaling og hvordan fungerer det?

Kontaktløs betaling er betaling med bankkort uten at kortet må dyttes inn i betalingsterminalen eller taste PIN-kode på mindre beløp. Populært kalt «tæpping».

Når du skal betale plasserer du kortet over symbolet for å gjennomføre betalingen. Et pip og grønn lys indikerer at kortet er ferdig lest. Bekreftelse på at kjøpet er godkjent står på terminalens skjerm.

Ved beløp over 500 kroner må du taste PIN-kode. I tillegg kan kortinnehaver enkelte ganger bli bedt om å taste PIN-kode for ekstra sikkerhet.

Fra 1. januar 2020 tilbyr alle butikker i Norge kontaktløs betaling.

Det er raskt, enkelt og sikkert – og det fungerer i utlandet.

Hvordan bekrefter jeg en betaling?

Betaling bekreftes med samme metode som du logget deg inn med.
Logget du deg inn «Uten BankID», må du skrive inn nettbankpassordet i første bilde, deretter kode fra brikken i neste bildet.

Har du betalinger som må godkjennes vil du få en påminnelse på dette før du får logget deg ut.

Hvor finner jeg IBAN og BIC/SWIFT adressen til mine kontoer?

IBAN er oppgitt øverst på kontoutskriften du mottar. Kontoutskriften finner du i nettbanken under «Meldinger» og «Bankmeldinger» eller varslinger.

BIC/SWIFT er SAOENO22XXX

Hvorfor må betalingsinformasjon følge med i en utenlandsbetaling?

Alle betalinger inn og ut av Norge er rapporteringspliktige til Norges Bank. Manglende informasjon kan medvirke til at overførselen vil bli avvist.

Hvor lang tid tar det før mottaker har pengene ved utenlandsbetaling?

Det avhenger av mottakerland og mottakers bank. Innenfor EØS skal det maks ta 5 virkedager og utenfor EØS 8 virkedager.

Hva er BIC/SWIFT?

BIC/SWIFT står på Bank Identifier Code og er en kode som identifiserer en bestemt bank. Koden består av 8 eller 11 tegn, og den kan inneholde både bokstaver og tall. De seks første tegnene er dog alltid bokstaver, og gir blant annet informasjon om bankens hjemland.

Hva er eFaktura?

eFaktura er en elektronisk faktura som sendes direkte til din(e) nettbank(er) som er registrert i ditt navn og fødselsnummer.

Tjenesten er bankuavhengig og du velger selv hvilken nettbank og konto du ønsker å betale fakturaen fra.

Ved bankbytte trenger du ikke avslutte avtalen eller opprette ny.

Fakturaen fremkommer i forfallsmappen i nettbanken og må godkjennes for betaling.

Opprettelse, endring og avslutning av eFaktura gjøres i nettbanken.

Hvordan stoppe et forfall på Avtalegiro?

  1. I nettbanken velg «Betaling/Overføring» og «Forfallsmappe» i menyen
  2. Tykk på «stopp»-ikonet (rødt kryss) for å stoppe forfall på avtalegiro

Hvordan slette en Avtalegiro?

  1. Gå inn på avtalen i nettbanken
  2. Velg «slett»-ikonet (søppelkasse) og bekreft slettingen.

Hvordan endre belastningskonto på avtalegiro?

Du har ikke anledning til å endre konto selv. Send oss en melding i nettbanken med beskjed om hvilken avtale du ønsker å endre samt hvilken konto som ønskes belastet.

Send sikker melding i nettbanken