Jeg tror jeg har blitt svindlet, hva gjør jeg?

Har du oppdaget at beløp er trukket fra kontoen din uten at du kjenner det igjen?

Det første du må gjøre er å sperre kortet. Det kan du selv gjøre i både nettbanken og mobilbanken, eller ved å ringe kundesenteret på 33 51 38 55.

Etter at kortet er sperret bør du ta kontakt med banken slik at vi kan hjelpe deg.

Her finner du skjema fra reklamasjoner i forbindelse med kortet

Hva er aldersgrensen for å bruke mobilbank?

Kunder kan få tilgang til nett- og mobilbank ved fylte 10 år. Utvalget av tjenester og funksjoner er begrenset.

Fra 15 år har kunder full tilgang til alle tjenester og funksjoner. Unge kunder må møte opp med foreldre (foresatte) og legitimasjon i ett av bankens kontorer for å få tilgang til nett- og mobilbank.

Fungerer Øst Gullkort i utlandet og på nett?

Øst Gullkort er ikke ett kredittkort, men ett debetkort med innvilget kreditt på kontoen det er knyttet opp mot. Det betyr at dersom den du skal betale til i utlandet eller på nettet krever kredittkort kan ikke dette kortet brukes. Det gjelder i svært få tilfeller som f.eks enkelte bilutleie firmaer og hoteller i USA.

Hvordan får jeg sperret kortet mitt?

Du kan sperre kortet ditt i både nett- og mobilbanken.
Se hvordan her.

Eller du kan ringe kundeservice på (+47) 33 51 38 55

Hvor mye kontanter kan jeg ta ut i banken?

Du kan ta ut inntil kr. 20.000,- i kontanter på de kontorene der vi har kasse. Skal du ta ut et høyere beløp, så må dette bestilles 2-3 virkedager før.

Finn nærmeste kontor som har kassetjeneste

Når går betalinger til andre banker i Norge?

Betalinger og overføringer mellom kontoer i norske banker gjøres 5 ganger i døgnet. Det går ingen overføringer mellom banker i helger og helligdager.

Disse oppgjørene/avregningene har følgende tidsfrister:

Tidspunkt for ferdig oppgjør Tidsfrist for kunder Straksbetaling
07:00 00:00 00:30
10:30 08:45*
12:30 10:00 10:30
15:00 11:30 12:00
17:00 14:00 14:00

* personkunder kl. 08:15

Hvordan kan jeg opprette fast betaling til en annen person?

Det kan du gjøre i nettbanken.

  1. I menyen velger du Fast betaling/overføring
  2. Opprett ny fast betaling
  3. Fyll inn feltene og trykk utfør

Min BankID er utløpt. Hva gjør jeg?

Du må bestille BankID på nytt i pålogget nettbank. Logg inn «Uten BankID»

Hvordan logger jeg på med BankID første gang?

  1. Velg «BankID»
  2. Skriv inn ditt fødselsnummer
  3. Velg metode: Sparebanken Øst
  4. Skriv inn engangspassord fra kodebrikken din
  5. Skriv deretter et passord som du har fått tilsendt på SMS

Kan jeg bare kaste kodebrikken når jeg har BankID-app?

Nei, den må du beholde. Kodebrikken vil du trenge hvis du mister eller kjøper ny telefonen og vil aktivere appen på nye telefonen.

Les mer og last ned appen