Det kan du gjøre i nettbanken hvis du velger å motta regninger elektronisk (Ja takk til alle):
- Velg «Betalingsavtaler» under Betaling i menyen.
- Klikk på «Se eller endre avtale om å mottaregninger elektronisk». Fra denne siden bekrefter du om du ønsker å motta regninger elektronisk (Ja takk til alle).
- Her legger du inn din kontaktinformasjon
Det ser du i nettbanken:
- Velg «Utførte betalinger» i menyen under Betaling.
- Fra denne siden kan du filtrere på flere betalingsmåter.
- Velg eFaktura.
Du kan også se den i menyen under Arkiv og deretter eFaktura-arkiv
Ja, hvis mottaker tilbyr dette.
Du får en e-post fra fakturautsteder hvor det står at du har fått en eFaktura som må godkjennes. Du vil også få varsel om dette i nett- og mobilbank.
Det kan være feil referansenummer på eFaktura eller manglende dekning på konto som skal belastes.
Du kan se betalte eFakturaer i nettbanken. Se i menyen under «Arkiv» og velg eFaktura-arkiv .
Dette er mulig fordi din betalingsflate henter informasjon fra bankenes felles avtale- og betalingskravregister. Når kravet er betalt, finner du informasjon om betalingen i den betalingsflaten du har betalt kravet i.
Bedriften finner deg basert på opplysninger som er meldt inn til eFaktura-tjenesten i forbindelse med din aksept av «Ja takk til alle» (epost, mobil, adresse og fødsels- og personnummer for de som kan behandle dette). Det er derfor viktig at disse opplysningene er korrekt og oppdatert av din nettbankflate.
For at du skal motta eFaktura må utsteder støtte ny funksjonalitet for Ja takk til alle. Det jobbes med at dette skal rulles ut hos alle fakturautstedere.